Poznaj początki systemów CRM – niezbędnego narzędzia w marketingu

CRM, czyli Customer Relationship Management, to system pozwalający na sprawne zarządzanie relacjami z klientem, administrowanie procesów sprzedażowych oraz efektywne posługiwanie się bazą danych.

 

Od czasów powstania pierwszego takiego systemu wiele się zmieniło, ale założenia pozostały bez zmian – CRM ma służyć zwiększeniu sprzedaży. Wraz ze specjalistami z firmy edorne, rzucamy nieco światła na to narzędzie.

CRM – odpowiedź na wzrost gospodarki w USA

Początków systemów CRM należy szukać w Stanach Zjednoczonych. W latach 80. gospodarka tego kraju zaczęła rozwijać się w ogromnym tempie. Wraz z rozwojem nowoczesnych środków masowego przekazu, technologii i poziomu życia ludności, rosły też wymagania klientów. Właściciele firm zaczęli szukać rozwiązania, jak za nimi nadążyć.

Właśnie tak powstały pierwsze systemy CRM, które początkowo służyły do tworzenia baz danych klientów. Od samego początku miały usprawniać relacje na linii konsument -przedsiębiorstwo, w tym celu szły dalsze zmiany w funkcjonalności. Podstawową różnicą pomiędzy pierwszymi systemami, a dzisiejszymi jest to, że były nastawione na komunikację masową, a nie spersonalizowaną. To się jednak szybko zmieniło.

Ewolucja systemów CRM – globalizacja i personalizacja

Systemy tego typu przeszły długą drogę. Na początku przypominały połączenie kalendarza z notatnikiem, ale z czasem pojawiły się inne, przydatne funkcje, takie jak na przykład: „call reporting system” czy „sales management system”. Jak nie trudno się domyślić, wszystko miało służyć jeszcze większej automatyzacji marketingu.

Duże zmiany przyniosły lata 90., kiedy to spopularyzowano internet. Twórcy systemów CRM szybko zauważyli potencjał, który leżał w globalnej sieci. Cały ten proces zmian był dodatkowo napędzany przez ewolucję strategii marketingowych i zmieniające się podejście firm do klientów.

Wrastała konkurencja, a firmy szukały sposobu na pokonanie i przewyższenie rywali. Pojawiła się zatem potrzeba dotarcia do indywidualnego odbiorcy. W tym kierunku poszły systemy CRM. Wiele przedsiębiorstw szukała sposobu na obustronną komunikację z klientami, w celu poznania ich potrzeb. Dobry kontakt z klientami stał się priorytetowy, a bez automatyzacji marketingu byłoby to niezwykle trudne.

Systemy CRM obecnie – popularyzacja automatyzacji 

Jeszcze na początku millenium systemy CRM były obecne tylko w największych firmach, a mali przedsiębiorcy uważali je za fanaberię. Być może miało to związek z tym, że bali się nowości, zmian i kosztów wdrożenia. Dziś takie systemy są tanie i proste w obsłudze. Mogą sobie na nie pozwolić nawet osoby, które prowadza jednoosobową działalność gospodarczą. Dobrym przykładem jest chociażby CRM edrone, który działa online i nie jest skomplikowany w obsłudze.

Już tysiące polskich firm odkryło funkcjonalność tych narzędzi, które poprawiają relacje z klientami i zwiększają sprzedaż. Możesz do nich dołączyć! Wdrożenie systemu CRM wiąże się z wieloma wyzwaniami, które jednak warto podjąć. Najnowsze badania pokazują, że, które zdecydowały się na przejście na system CRM notują wzrost sprzedaży i zysków. Zyskuje na tym i przedsiębiorca, i klient.

Artykuł powstał przy współpracy z:

edrone.me

Podobne pomysły