Jeśli chodzi o produkcję filmów reklamowych, stworzenie odpowiedniej telewizyjnej kampanii bywa prawdziwym wyzwaniem dla brand managerów. Kluczowe jest zdecydowanie się na takie domy produkcyjne, które zagwarantują nam najwyższą jakość w rozsądnej cenie.
Nie bez znaczenia jest również sprawna współpraca, oparta na życzliwej komunikacji, która pozwoli na uzyskanie określonego efektu. Jak wygląda cały proces od kuchni i o czym trzeba pamiętać?
Zawartość strony
Jak wybrać dom produkcyjny?
Pierwszym etapem jest oczywiście wybór domu produkcyjnego, czyli firmy, która będzie odpowiedzialna za zrealizowanie spotu. Koniecznie trzeba sprawdzić jej portfolio, ocenić przygotowany kosztorys oraz zapytać o reżysera.
Do przygotowania kosztorysu przez daną firmę, konieczne będą informacje o zakresie eksploatacji filmu, przybliżonej dacie emisji. Trzeba także dostarczyć scenariusz w formie tekstu lub jako storyboard (rozrysowany na sceny wraz z opisem).
Wybór reżysera
Trzeba podkreślić, że reżyser jest osobą, która ma bardzo istotny wpływ na to, jak prezentuje się końcowa jakość filmu. Nie może być to ktoś przypadkowy. Dom produkcyjny jest odpowiedzialny za znalezienie reżysera z odpowiednim doświadczeniem i talentem.
To on przygotowuje opis wraz z własną wizją realizacji spotu oraz proponuje kolejnych współtwórców, jak operator, scenograf, montażysta, a w razie potrzeby również stylistę, fryzjera czy charakteryzatora.
Preprodukcja
Kolejny etap to preprodukcja. Produkcja filmów reklamowych rządzi się określonymi prawami, dlatego postępuje się według planu, który dzieli się na trzy etapy: preprodukcja, produkcja i postprodukcja.
To właśnie pierwszy z nich jest najbardziej wymagający i angażujący. Okres realizacji to ok. 4 tygodnie. Warto rozłożyć spot na drobne czynniki jeszcze przed produkcją, by zminimalizować ryzyko wystąpienia sytuacji kryzysowych.
Do najważniejszych ustaleń należą:
- harmonogram produkcji, czyli plan pracy, który będzie rozpisany na poszczególne dni,
- call sheet – harmonogram godzinowy,
- shootingboard – precyzyjny storyboard wraz z rozrysowanymi kolejnymi ujęciami.
Odpowiednie lokacje
Lokacje to wszystkie miejsca, w których będziemy realizować zdjęcia. Mogą to być plenery i wnętrza. Te drugie możemy wynająć lub samodzielnie zbudować scenografię w hali zdjęciowej. Konieczne jest podjęcie decyzji na wczesnym etapie działań, by filmy reklamowe wyszły dokładnie tak, jak sobie to zaplanowaliśmy.
Lokacje przedstawia odpowiedzialna za ich wybór osoba. To właśnie ona powinna przedstawić kilka propozycji w formie zdjęć. Na tej podstawie dokonuje się wstępnej selekcji, jednak konieczne jest ich późniejsze odwiedzenie przez reżysera, kierownika produkcji oraz operatora, którzy ostatecznie ocenią, czy nadadzą one pożądany charakter filmowi. Konieczny jest także dobór środków technicznych i realizacyjnych.
Produkcja
Kolejnym etapem są zdjęcia. Jest to stosunkowo krótki etap, jednak bardzo wiele od niego zależy. Dni zdjęciowe muszą być zaplanowane bardzo dokładnie, dzięki czemu praca będzie odbywać się zgodnie z harmonogramem ustalonym przez kierownika produkcji.
Postprodukcja
Na postprodukcję składają się wszystkie czynności, którym poddawany jest materiał, by stworzyć finalny spot przeznaczony do emisji. Należą do nich:
- obróbka negatywu i transfer,
- montaż offline,
- kolorkorekcja,
- kolaudacja.
Kolorkorekcja i montaż
Jest to inaczej “kolorowanie filmu”. Specjalista nadaje obrazowi ostateczny charakter plastyczny. Można doświetlić ciemne partie obrazu, przyciemnić jasne, a także nadać jednolitą kolorystykę wszystkim ujęciom. Za te działania odpowiada operator obrazu wraz z kolorystą.
Kolejny etap to montaż. To właśnie wtedy spot uzyskuje ostateczny wygląd, a wszelkie zbędne elementy zostają zamaskowane. Dodaje się także efekty wizualne, animacje.
Kolaudacja
To moment zatwierdzenia filmu przez klienta. Najczęściej odbywa się w specjalnym studiu postprodukcyjnym. Konieczne jest obejrzenie obrazu na specjalnym monitorze, by stwierdzić, czy pożądany efekt został osiągnięty.
Jak widać, na ostateczny wygląd produkcji wpływa wiele czynników. To dlatego nie warto oszczędzać na tworzeniu spotu, gdyż może to iść w parze z niską jakością. Współpraca z profesjonalistami przyniesie oczekiwane rezultaty.
Dodaj komentarz