Dzisiaj w zasadzie normą stała się organizacja programów lojalnościowych. Trafiamy na nie nie tylko w sklepach, ale również w punktach usługowych. Programy przygotowują już nie tylko największe firmy, dysponujące licznymi oddziałami, dużymi funduszami i tysiącami lub milionami klientów. Decydują się na nie również większe firmy. Jednak nie zawsze program lojalnościowy oznacza sukces. Dlaczego? Jak powinien być przygotowany, aby przynosił firmie realne korzyści? Sprawdzamy!
Dzisiaj w zasadzie normą stała się organizacja programów lojalnościowych. Trafiamy na nie nie tylko w sklepach, ale również w punktach usługowych. Programy przygotowują już nie tylko największe firmy, dysponujące licznymi oddziałami, dużymi funduszami i tysiącami lub milionami klientów. Decydują się na nie również większe firmy. Jednak nie zawsze program lojalnościowy oznacza sukces. Dlaczego? Jak powinien być przygotowany, aby przynosił firmie realne korzyści? Sprawdzamy!
Program lojalnościowy przystosowany do potrzeb
Niektórzy przedsiębiorcy wychodzą z założenia, że wystarczy skonstruować dowolny program lojalnościowy, aby czerpać z niego korzyści. Nic bardziej mylnego. Rzeczywiście program taki zdaje się być dzisiaj niezbędny, jednak źle skonstruowany może przynieść więcej szkody niż pożytku. Chodzi o to, aby dostosować go do potrzeb. Dobry program to taki, który jest dostosowany do:
- profilu działalności firmy,
- grupy odbiorców,
- budżetu.
Jeśli chodzi o kwestię dostosowania do profilu działalności firmy, jest ona ściśle powiązana z grupą odbiorców. Rzecz w tym, iż zarówno nagrody w programie lojalnościowym, jak i sposób zbierania punktów powinny odpowiadać temu, co oferuje dane przedsiębiorstwo, jaka jest jego identyfikacja wizualna, jaka renoma, jak jest postrzegane itd.
Natomiast to wszystko jest powiązane z grupą odbiorców, do której trafia oferta danej firmy. Ekskluzywny sklep z winami powinien posiadać program lojalnościowy, w którym można wygrać nagrody klasy premium, odpowiadające preferencjom klientów o raczej wysublimowanym guście. Nie można również zapominać o średnim wieku klientów oraz o innych parametrach określających grupę odbiorców.
Kolejna kluczowa kwestia to budżet poświęcony na program lojalnościowy. Zasadniczo im jest on większy, tym lepiej, ponieważ umożliwia przygotowanie bardziej atrakcyjnych nagród. Niemniej jednak konieczne jest przeliczenie opłacalności danego programu. Wydając zbyt dużo, może się okazać, że w ostatecznym rozrachunku firma będzie stratna. Należy także wziąć pod uwagę możliwości finansowe danego przedsiębiorstwa, aby nie okazało się, że program lojalnościowy doprowadzi do jej zrujnowania.
Profesjonalnie przygotowany program lojalnościowy
Jak wykazaliśmy wcześniej, przygotowanie programu lojalnościowego wcale nie jest prostym zadaniem. Dlatego też warto przekazać je profesjonalistom, którzy dzięki wiedzy z zakresu marketingu, ekonomii, psychologii i socjologii wiedzą doskonale, jakie programy działają w poszczególnych sytuacjach, oraz ile można i należy na nie wydać. Jedną z fachowych firm, oferujących wsparcie konsultingowe w tym zakresie jest Sparta Loyalty.
Firma stworzyła również kompleksową platformę do zarządzania programami lojalnościowymi. Pozwala ona budować strategię, wdrażać ją w życie, obsługiwać uczestników programu oraz rozliczać nagrody. Jakby tego było mało, przy pomocy fachowej platformy można na bieżąco monitorować efekty programu i w razie potrzeby wprowadzać niezbędne modyfikacje, które od czasu do czasu są konieczne.