Czy każdy program lojalnościowy jest skuteczny? Niewątpliwie wielu przedsiębiorcom tak się właśnie wydaje. Natomiast wdrożenie niewłaściwego programu może wyrządzić więcej szkody niż pożytku. Skuteczność nieprawidłowo skonstruowanego i prowadzonego programu jest niewielka lub nawet zerowa. Czasami wręcz prowadzi do utraty klientów. Natomiast każdy program generuje koszty. Dlatego też do tematu trzeba podejść poważnie, stworzyć odpowiedni plan działania i profesjonalnie zająć się budowaniem więzi z klientami i nabywaniem ich lojalności.
Czy każdy program lojalnościowy jest skuteczny? Niewątpliwie wielu przedsiębiorcom tak się właśnie wydaje. Natomiast wdrożenie niewłaściwego programu może wyrządzić więcej szkody niż pożytku. Skuteczność nieprawidłowo skonstruowanego i prowadzonego programu jest niewielka lub nawet zerowa. Czasami wręcz prowadzi do utraty klientów. Natomiast każdy program generuje koszty. Dlatego też do tematu trzeba podejść poważnie, stworzyć odpowiedni plan działania i profesjonalnie zająć się budowaniem więzi z klientami i nabywaniem ich lojalności.
Program lojalnościowy musi być zaplanowany
Pierwszy błąd, jaki popełnia wielu przedsiębiorców, to brak planu. Niektórzy wdrażają program lojalnościowy bez wcześniejszego przemyślenia. Najczęściej polega to na skopiowaniu pomysłu konkurencji i lekkiej modyfikacji. Jednak to, co działa u konkurencji, nie zawsze zadziała również u nas. Nawet jeśli to ta sama branża. Dlaczego? Powodów może być wiele, a wśród nich należy wymienić:
- inny profil przeciętnego odbiorcy,
- odmienny zakres cenowy produktów lub usług,
- program niepasujący do identyfikacji wizualnej marki.
Powyżej wymieniono tylko niektóre przyczyny. W rzeczywistości jest ich o wiele więcej. Jaki z tego wniosek? Otóż zanim jakikolwiek program zostanie wdrożony, trzeba wykonać dogłębną analizę. Powinna ona polegać na sprawdzeniu, jaki jest profil odbiorcy, jakie są jego preferencje, jaka jest identyfikacja wizualna marki, czy produkty lub usługi należy uznać za tanie czy należą do klasy premium itd. Czynników jest wiele. Skąd wiedzieć, które z nich brać pod uwagę? Wiedzę taką mają fachowcy, którzy profesjonalnie zajmują się marketingiem i analizą rynku. Pomóc może na przykład firma Sparta, oferująca wsparcie w zakresie analizy wstępnej, a także regularnej kontroli efektów podczas prowadzenia programu lojalnościowego.
Wdrożenie programu lojalnościowego i co dalej?
Kiedy program zostanie już wdrożony, przychodzi czas na kontrolę. Analitycy nie kończą w tym momencie pracy, tak naprawdę mogą jej mieć jeszcze więcej. Zwłaszcza w przypadku, gdy program lojalnościowy nie przynosi pożądanych rezultatów. W takiej sytuacji trzeba zidentyfikować problem i go zlikwidować.
Warto zauważyć, że analiza efektów nie zawsze jest prosta. Jeśli celem programu jest zwiększenie sprzedaży, wystarczy przeanalizować liczby. Jednak w rzeczywistości rzadko kiedy takie są podstawowe cele. Przeważnie są one o wiele bardziej skomplikowane i trudne do zmierzenia. Jak bowiem sprawdzić, czy lojalność klientów jest większa niż była przed wprowadzeniem programu? Jak poznać postrzeganie marki przez klientów i dostrzec różnice w postrzeganiu przed i po wprowadzeniu programu?
Niezbędne są do tego ankiety, profesjonalne programy analityczne i zaawansowana wiedza w zakresie analizy działań marketingowych i zachowań konsumenckich. Dlatego też warto jeszcze raz polecić współpracę w tym zakresie z fachowcami. Dysponują oni wiedzą, doświadczeniem oraz programami do zbierania i analizy danych, dzięki którym wnioski wyciągane są szybko, a co ważniejsze, przeważnie są one bardzo trafne.