Wybór odpowiedniej branży, w której chcielibyśmy działać może być trudny, ale gdy poświęcimy trochę czasu by przeanalizować to będziemy mogli wybrać tą idealną. Niepewności związane z otwarciem nowej działalności gospodarczej to zupełnie normalna sprawa. Pytanie „jaką branżę wybrać?” pojawia się w głowie każdego początkującego przedsiębiorcy. Niepewność i wahania wcale nie muszą świadczyć o braku pomysłu na własną firmę, wynikają one raczej z ostrożności.
Analiza okolicznego rynku
Oczywiście najbardziej podstawowym pytaniem, jakie możemy sobie zadać, jest kwestia dotycząca rodzaju działalności: czy mamy zamiar produkować, sprzedawać czy prowadzić działalność usługową. Każda z tych form działalności ma swoje plusy i minusy, jednak rozważając różne za i przeciw musimy pamiętać o tym co liczy się najbardziej. O zapotrzebowaniu.
Możemy bowiem produkować najlepsze rzeczy na świecie, sprzedawać najtaniej czy w też w końcu wykonywać usługi dobrze i niedrogo – a jednak nie mieć obrotów, pozwalających firmie na przetrwanie. To klienci decydują czy chcą coś u nas zamawiać, kupować i czy zdecydują się na właśnie nasze usługi.
Dlatego waśnie zorientowanie się w regionalnym rynku związanym z planowaną przez nas działalnością jest tak niezwykle ważne.
Czy istnieją pewne branże?
Zastanawiając się jaką branżę wybrać, niejednokrotnie stawiamy sobie również pytanie o to czy i w jakiej branży mamy stuprocentową pewność sukcesu. Oczywiście są takie branże, choć zazwyczaj wymagają one sporych nakładów finansowych, a widmo spłacanego latami kredytu jest w stanie przestraszyć każdego.
Porównując zyski, jakie udało się wypracować firmom w Polsce w 2012 roku, można orzec, że najbardziej dochodowe branże, to IT i telekomunikacja. Bardzo dobrze radzi sobie również sektor bankowy, tyle tylko, że niełatwo samodzielnie wystartować w tej branży. Dużo łatwiej za to można poradzić sobie w ubezpieczeniach. Spośród różnych branży usługowych od lat sporą popularnością cieszy się szeroko pojęta reklama i PR.
Oczywiście dane z 2012 roku nie mówią nam zupełnie nic o tym jak będą się kształtowały tendencje w roku 2013 i w kolejnych latach. Pozwala to jednak wyczuć pewne tendencje na rynku. Jeżeli potrafimy się do nich dopasować, prawdopodobieństwo sukcesu radykalnie wzrośnie.
Podsumowując możemy wyróżnić poniższe sposoby, by wybrać odpowiednią branżę:
- analiza rynku lokalnego,
- analiza dochodowych branż,
- analiza własnych kompetencji,
- analiza zainteresowań i pasji.