Szafki pracownicze – dlaczego są aż tak ważne w przedsiębiorstwie?

profesjonalne szafki pracownicze

Szafy BHP na stałe wpisały się w charakter działalności przedsiębiorstw z wielu branż. Pracodawcy, niezależnie od charakteru prowadzonej przez siebie działalności, zobowiązani są do zapewnienia pracownikom określonych warunków. Długa lista wymogów obejmuje między innymi szatnie, wyposażone w szafki socjalne, których normy narzucają regulacje prawne. Metalowe meble to nie tylko podstawa bezpieczeństwa w firmie, ale przede wszystkim komfort pracy. Podpowiadamy, dlaczego warto zainwestować w szafki pracownicze i czym kierować się przy ich wyborze!

Szafy BHP – co mówią przepisy?

Sposób zagospodarowania szatni dla osób zatrudnionych w przedsiębiorstwie definiują przepisy prawa. W tym przypadku kluczowym dokumentem jest Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 roku, w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy. Zgodnie z nimi, każdy przedsiębiorca ma obowiązek zapewnić pracownikom odpowiednią przestrzeń do przechowywania odzieży własnej i roboczej, wyposażoną w szafki ubraniowe.

Wielkość i wyposażenie szafek socjalnych opisane zostały szczegółowo w Polskich Normach (PN-75M-78711). Mówią one, że podstawowy wymiar szaf BHP dla pracowników to 1800 mm wysokości, 400 mm szerokości i 480 mm głębokości. Dodatkowo mogą być one wyposażone w drążek poprzeczny, półkę, wieszadła przytwierdzone do ścian szafki, a także przegrodę, która dzieli szafkę na dwie części. Należy jednak pamiętać, że szczegółowe warunki techniczne określające wielkość i wyposażenie szafek socjalnych mogą się różnić się nieco w zależności od branży. Z tego powodu, przed zakupem szaf socjalnych do zakładu pracy warto skontaktować się ze specjalistą BHP.

profesjonalne szafki pracownicze

Szafki socjalne – niezbędne wyposażenie przedsiębiorstw?

Współczesne są meblem wręcz niezbędne w wielu gałęziach przemysłu. Znajdują szerokie zastosowanie zwłaszcza w tych zakładach pracy, gdzie wykonywane czynności wymagają od pracowników stosowania ubrania roboczego. Dzięki szafce ubraniowej BHP mogą oni w odpowiednich warunkach przechowywać zarówno odzież własną, jak i odzież ochronną, a także osobiste przedmioty. Jedna szafka przeznaczona jest zwykle dla jednego użytkownika. Ochronę zawartości szafki zapewniają różne zabezpieczenia chroniące przed dostępem niepożądanych osób. Najczęściej spotykane są zamki – kluczowe i szyfrowe oraz bezkluczowe szafy BHP z technologią RFID, otwierane za pomocą karty identyfikacyjnej. Szafki pracownicze mogą być otwierane również awaryjnie dzięki kluczowi Master lub karcie administratora RFID.

Rodzaje szaf pracowniczych – jak wybrać odpowiednie?

Dobra szafka socjalna powinna jednak nie tylko spełniać minimalne wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy, ale też po prostu odpowiadać potrzebom pracowników. Stąd wnętrze tych wyjątkowo wygodnych mebli może być swobodnie dostosowywane do preferencji użytkowników. W zależności od tego, w szafach BHP znajdują się różnego rodzaju półki, wnęki, przegrody, drążki na wieszaki i inne elementy dodatkowe, podnoszące komfort korzystania z mebla. Przede wszystkim zapewniają one higienę poprzez możliwość oddzielenia brudnej odzieży roboczej od czystych ubrań. Sporym udogodnieniem są też wygodne ławeczki ze stałym lub wysuwanym siedziskiem, ułatwiające przebieranie się i zmianę obuwia. Szafki socjalne z łatwością można dostosować także do wielkości wnętrza. W szatniach o mniejszych metrażu doskonale sprawdzą się szafki w kształcie „L”, gwarantujące wygodę mimo ograniczonej powierzchni.

szafka ubraniowa fani

Szafki ubraniowe BHP – z jakich materiałów?

Wielofunkcyjne szafki BHP podlegają restrykcyjnym normom. Ważne są także materiały wykorzystywane do produkcji mebli do zakładów pracy. Zastosowanie tu znajdują materiały o wysokiej trwałości, a zwłaszcza odporna blacha metalowa poddawana procesowi ocynkowania i malowania proszkowego. Doskonale spełniają one swoje funkcje w miejscach szczególnie narażonych na czynniki zewnętrzne, takie jak wilgoć. Niemniej istotne jest też, by wnętrze szafki posiadały wywietrzniki ułatwiające cyrkulację powietrza. Zapewnią one dopływ świeżego powietrza do przechowywanej w środku odzieży i obuwia.

Sprawdź również: Co wziąć pod uwagę wybierając szafę do warsztatu?

Szafki socjalne – tylko od sprawdzonych producentów!

Warto pamiętać, że umiejętnie zaprojektowana i starannie wykonana szatnia wpłynie pozytywnie właścicieli szafek. Urywające się wieszaki, trzeszczące drzwi czy zacinające się zamki szybko uprzykrzą im codzienne korzystanie z szafek. Choćby z tego powodu przy zakupie praktycznych szafek BHP warto postawić na sprawdzonych producentów. Takich, którzy dbają o jakość wykonania mebli, która przekłada się na komfort i bezpieczeństwo pracowników. Wytrzymałe materiały stosowane do wykonania szafek pracowniczych stanowią z kolei gwarancję wieloletniego ich użytkowania oraz braku śladów eksploatacji, takich jak zadrapania czy wgniecenia. Nie bez znaczenia jest też łatwość utrzymania mebli w nienagannej czystości. A także – możliwość wybrania koloru szafek socjalnych z bogatej gamy kolorów palety RAL.

Czy ten wpis Ci się podobał?
[Wszystkich głosów: 0 Średnia: 0]

Comments

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *