Audyt UX – w czym może pomóc Twojej firmie?

Wielu przedsiębiorcom wydaje się, ze samo postawienie sklepu internetowego jest wystarczające, aby odnieść sukces w e-commerce. Rzeczywistość jednak szybko ich weryfikuje. Zakup profesjonalnego szablonu, instalacja odpowiednich modułów i ostatni rzut oka, czy wszystko działa. Działa, ale mimo bogatej oferty i wielu klientów odwiedzających stronę sklepu internetowego, niestety sprzedaż stoi na bardzo niskim poziomie, a niekiedy nawet na zerowym. Gdzie leży problem? Odpowiedź na to pytanie może przedstawić audyt użyteczności nazywany także audytem UX. Na czym on polega? W czym może pomóc?

Co to jest audyt użyteczności strony internetowej?

Audyt UX to inaczej audyt użyteczności, który jest analizą ekspercką polegającą na kompleksowej ocenie weryfikowanej strony internetowej pod kątem jej zgodności z preferencjami, przyzwyczajeniami i oczekiwaniami potencjalnych klientów lub użytkowników. Audyt UX umożliwia sprawdzenie, czy dana witryna www odpowiada wszystkim potrzebom odbiorców oraz pokazuje co można poprawić w celu poprawy komfortu korzystania z niej. W konsekwencji przełoży się to na wzrost satysfakcji użytkowników z użytkowania strony internetowej.

W czym może pomóc przeprowadzenie audytu UX stron internetowych?

Dobry audyt UX opiera się przede wszystkim na badaniach, analizach oraz wiedzy specjalisty UX, a więc na twardych danych, a nie indywidualnych przekonaniach. Tylko takie podejście może zagwarantować sukces, jednak jest ono bardzo często marginalizowane przed przedsiębiorców i niedoceniane przez sprzedawców internetowych, którzy opierają się wyłącznie na swoim guście oraz wierze, że ich pomysły z zakresu designu e-commerce są skuteczne, a optymizm względem wyglądu i funkcjonalności sklepu będzie podzielany przez klientów. W czym więc może pomóc przeprowadzenie  audytu User Experience?

Audyt UX pozwala dostosować strukturę, zawartość oraz design strony internetowej do potrzeb potencjalnych klientów. Analizy i badania pozwalają na lepsze zrozumienie tego, jakie czynniki wpływają na użyteczność witryny oraz jak zaprojektować witrynę, aby sprzyjała ona realizacji konkretnych celów. Istnieje wiele różnych rodzajów audytu użyteczności. W sieci można także trafić na różne określenia analogicznego zakresu audytowania.

Audyt UX przyjmuje różne nazwy, m.in.: audyt usability, analiza UX, audyt użyteczności, analiza użyteczności, badanie UX czy badanie użyteczności. Jest to najczęściej zbliżony do siebie zakres prac, który może różnić się jedynie metodologią oraz wiedzą ekspercką. Dodatkowo realizując prace audytowe warto skorzystać z informacji, które można znaleźć w Google Analytics.

Metodologia audytu UX

Metodologia przeprowadzania audytu UX najczęściej opiera się na dwóch metodach. Pierwszą z nich jest analiza heurystyczna, która polega na weryfikowaniu kluczowych heurystyk z punktu widzenia użyteczności. O części zapewne można było usłyszeć w połączeniu z osobą Jacoba Nielsena, który jest wybitnym ekspertem UX i usability. Lista kontrolna to podstawowy element każdego audytu UX.

Drugą metodologią jest badanie metodą wędrówki poznawczej, która pozwala oceniać strony www w ujęciu dynamicznym, dzięki analizie poszczególnych procesów krok po kroku. Badanie metodą wędrówki poznawczej pozwala również symulować zachowania użytkowników serwisów internetowych. Można w ten sposób ocenić poszczególne procesy poprzez wcielenie się w rolę odbiorcy.

Jakie problemy można rozwiązać przy pomocy audytu UX?

Bezpośrednim efektem przeprowadzonego audytu UX jest raport i godzinne konsultacje, które stanowią podsumowanie prac i omówienie wynikłych problemów. Audyt UX w wersji opisowej jest także uzupełniany o makiety, stanowiące sugestie w zakresie optymalizacji strony www. Wśród najczęstszych problemów, jakie audyt UX pozwala rozwiązać często wymienia się:

  • leady niskiej jakości,
  • niski współczynnik konwersji,
  • zbyt mała sprzedaż,
  • porzucone koszyki,
  • brak konwersji z reklam PPC w Google Ads lub innych programach.

Opłacalność przeprowadzenia badania użyteczności strony internetowej oraz jego cena może na początku wydawać się nieco wysoka. Przede wszystkim audyt UX wymaga zaangażowania projektantów UX, badaczy i korzystania z zaawansowanych narzędzi. Bardzo często przeprowadza się również badania użyteczności, których celem jest rozwiązanie największych wątpliwości w sklepie internetowym. Należy jednak pamiętać, że kompleksowy audyt UX i wprowadzone zmiany na jego podstawie mogą przełożyć się na znaczny wzrost sprzedaży i poprawę doświadczeń użytkowników, co oznacza same korzyści. Więcej na temat audytu UX można przeczytać na blogu o marketingu internetowym – https://rankarchitects.com/pl/blog/.

Czy ten wpis Ci się podobał?
[Wszystkich głosów: 1 Średnia: 5]

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *