Jak sprawdzić swój pomysł na biznes?

Twój pomysł na biznes może być rzeczywiście genialny – lub może wymagać pracy. Oto porady jak sprawdzić czy jesteś gotowy na założenie własnej firmy.

Gdzieś pomiędzy spisywaniem swoich pomysł w notesie, a faktycznym rozpoczęciem działalności gospodarczej, trzeba dokonać rozpoznania, decyduje to bowiem o sukcesie lub niepowodzeniu w biznesie. Często potencjalny przedsiębiorca jest tak podekscytowany możliwościami jakie otworzy przed nim przyszłość, że zapomina sprawdzić czy można pomysł urzeczywistnić.

Oczywiście czasem nawet bez zbadania rynku pomysł ma szanse na sukces. Niestety, w większości przypadków pominięcie informacji o kształtowaniu się mechanizmów rynkowych może wszystko zaprzepaścić. Chcielibyśmy pomóc uniknąć takich sytuacji. Pokażemy jak sprawdzić czy Twój pomysł na biznes pozwoli na wykonanie celów jakie postawiłeś na początku swojej firmie.

Etap 1 – Pomysł

Dla niektórych przedsiębiorców wymyślenie pomysłu i wyobrażenie sobie możliwości – jest najłatwiejszą częścią. Badanie rynku wartego miliony złotych to jedno, kolejną sprawą jest wyraźny plan w jaki sposób nasza firma zaistnieje i zdobędzie silną pozycję.

Tego rodzaju podejście może być kosztowne. Przedsiębiorcy często na początkowych etapach są tak przejęci perspektywą zysków, że tracą obiektywizm. Zamiast poświęcać czas na dokładne planowanie i badania w czasie realizacji planów tracą pieniądze na nieefektywne i niepotrzebne działania.

Badania rynku mogą okazać się nieocenione podczas określenia potencjału danego pomysłu. Możesz zasięgnąć informacji z różnych źródeł tj. internet, czasopisma, programy telewizyjne, urzędy. Zapoznanie się z literaturą fachową jak również wyszukiwanie odpowiednich informacji w internecie, pozwoli na zrozumienie rynku. Twoim celem jest znalezienie odpowiedniego typu klienta, który zainteresuje się produktem lub usługą przez Ciebie oferowaną.

Twój plan badań powinien jasno określać cel. Zdobyte informacje, pozwolą na dopracowanie pomysłu. Utwórz listę pytań na które w trakcie badań musisz sobie odpowiedzieć. Dobrze jest również na etapie realizacji skorzystać z pomocy ekspertów w zakresie planowania i przeprowadzania sesji badawczej. Mogą polecić najbardziej odpowiedni rodzaj badań, pomóc w tworzeniu próbek statystycznych, jak również w napisaniu kwestionariuszy, oraz co najważniejsze zapewnić państwu obiektywne i neutralne źródło informacji.

Rodzaj pozyskiwanych informacji w zależności od typu produktu lub usługi, która będzie świadczona jest różny. Możesz użyć tych badań w celu określenia potencjalnego rynku, oszacowania poziomu konkurencji, jak również przetestować lub wypozycjonować swój produkt lub usługę. Jeżeli np. nasz produkt jest czymś co można zobaczyć i dotknąć, stworzenie prototyp będzie bardzo cenne, pozwoli to potencjalnemu klientowi wyrazić opinie na jego temat. Produktu niematerialny przysporzy większych problemów w trakcie badań.

Etap 2 – Analiza

W czasie pracy nad tworzeniem własnej firmy i marki powinno się patrzeć na pomysł z 4 perspektyw: firmy, klientów, konkurencji i współpracownikach. Takie podejście pozwala na kontrolę pomysłu na biznes jeszcze przed rozpoczęciem rozwoju marki. Oto, na co należy zwrócić uwagę:

  1. Firma.
    Pomyśl o swoim pomyśle pod względem cech produktu / usługi, korzyści dla klientów, indywidualności firmy, jakie główne przesłanie będzie przyświecało firmie oraz o zobowiązaniach wobec klientów.
  2. Klient.
    Istnieją trzy różne grupy klientów, na których musisz zwrócić uwagę: nabywców (tych, którzy podejmują decyzję lub płacą), liderów (osoby, organizacje lub grupy ludzi, którzy mają wpływ na decyzję o zakupie), i użytkowników końcowych (osoby lub grupy osób, które będą bezpośrednio korzystać z produktu lub usługi).
  3. Konkurencja.
    Tu znów istnieją trzy różne grupy, które trzeba brać pod uwagę: podstawowa, średnia i wyższa. Umieszczenie konkurencji na odpowiednim poziomie będzie zależało od częstotliwości zmagań Twojej firmy z konkurencją.
  4. Współpracownicy.
    Pomyśl o organizacjach i osobach, które zyskają jeśli odniesiesz sukces, ale nie są bezpośrednio powiązane z Twoją firmą i które nie będą oczekiwały zapłaty i nagród w razie Twoich zysków, jak stowarzyszenia, media i inne organizacje, które pomogą Ci dotrzeć do odbiorców..

Innym sposobem badań jest SWOT, czyli analiza mocnych stron danej branży, produktu lub usługi oraz słabości danego produktu (np. wady konstrukcyjne) lub usług (takich jak wysokie ceny) oraz potencjalnych zagrożeń (takich jak gospodarka). Analiza ta umożliwia zrozumienie mocnych stron, jak również wad, od wewnątrz, informacji takich jak biurokracja, rozwoju produktu i kosztów, jak również czynników zewnętrznych, takich jak kursy walut, polityka, kultura, itd. Umożliwia to przedsiębiorcy szybko zrozumieć, czy ich produktu lub usługa poradzi sobie na rynku.

Bez względu na podejście do oceny swojego pomysłu, musisz się upewnić, że postawiony cel badań jest odpowiedni dla Twojego produktu lub usługi. Pozwoli to na wyeliminowanie najdrobniejszych uchybień i sprawdzenie czy jest coś jeszcze co trzeba ulepszyć.

Etap 3 – Sprawdzenie

Zakładając, że proces badań pomógł Ci poznać swoją konkurencję, należy teraz dowiedzieć się, co planują. Stań się klientem konkurencji sam lub poproś o pomoc kogoś z zewnątrz. Zaloguj się na ich stronie, dzięki czemu będziesz miał dostęp do ich klientów. Porozmawiaj z nimi zapytaj co lubią a co nie w produkcie lub usługach konkurencji.

Twoim celem jest zrozumienie, co robi konkurencja, aby móc robić to lepiej. Może ich usługa jest niekompletna lub ich produkt ma kilka wad, o których się przekonasz, jeśli sam go wypróbujesz. A może wymyśliłeś już sposób jak robić rzeczy lepiej, mądrzej, bardziej efektywnie. Znajdź kierunek sprzedaży. To będzie podstawą planu marketingowego, jak tylko będziesz gotowy do następnego kroku. Dzięki temu się wyróżnisz i przyciągniesz klientów.

Czy ten wpis Ci się podobał?
[Wszystkich głosów: 0 Średnia: 0]

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *