Wpadłeś na niesamowity pomysł na biznes?
A przez kilka kolejnych dni ciągle o nim myślisz.
Wydaje Ci się, że do doskonała okazja do otworzenia własnego biznesu.
Mija jednak kilka dni, a Ty uświadamiasz sobie, że do realizacji pomysłu potrzebujesz gotówki, innych zasobów oraz pracowników.
Jednak mimo wszystko boisz się wspomnieć komukolwiek w obawie, że ktoś ukradnie i wykorzysta Twój pomysł!
Ludzie, którzy są w takiej sytuacji nazywa się „przedsiębiorcami – Gollum’ami” (w nawiązaniu do postaci z „Władcy Pierścieni”). Są to przedsiębiorcy, którzy chronią swój pomysł tak, jakby był ich największym skarbem.
Ten artykuł przeznaczony jest dla osób, które obawiają się kradzieży swojego pomysłu na biznes. Znajdziesz tutaj powody dla których przestałem się bać dzielić się z innymi swoimi pomysłami. Powody te są oparte na lekcji, które oparte są na współpracy z innymi przedsiębiorcami, udział w różnych wydarzeniach dla przedsiębiorców.
7 powodów dla których nie warto bać się kradzieży pomysłu na biznes
1. Pomysły na biznes są bezwartościowe
Otrzymałem wiele e-maili od ludzi proszących o sposoby jak chronić swoje pomysły i zmniejszyć ryzyko kradzieży. Ale nie ma jednego mechanizmu prawnego, który zapewni całkowitą ochronę do swoich pomysłów.
Bo tak naprawdę chodzi o to, że są bezwartościowe.
Prawdą jest, że istnieją prawa autorskie, patenty, rejestracje znaków towarowych i umowy o zachowaniu poufności, ale pomysł jako taki jest bardzo trudne do ochrony przez te mechanizmy.
Eksperci rekomendują wdrożenie swojego pomysłu jako pierwsi. Swój pomysł na biznes należy nanieść na płótno modelu biznesowego (narzędzie do generowania modelów biznesowych). Następnie stwórz realny prototyp lub produkt minimalne wartościowy (MVP), dzięki czemu będzie można przetestować swój model biznesowy. Walidację pomysłów można wykonać poprzez zastosowanie takich metod jak Lean Startup oraz Rozwój Klientów.
Dopiero wygenerowany model biznesowy i prototyp (lub MVP) są znacznie więcej warte niż pomysł. Jeśli wyniki testów są pozytywne można rozpocząć szukanie źródeł finansowania i zacząć prawnie chronić swój wynalazek, produkt lub inny zasób niematerialny.
2. Pomysł w twojej głowie jest jak roślina bez nawozu
Strach nas paraliżuje.
Strach przed kradzieżą naszego pomysłu jest tak silny, że wolimy pozostawić je w głowie i nikomu o nim nie wspominając.
Przeszłość jednak pokazała, że na te same pomysły wpadają zupełnie różni ludzie znajdujący się w różnych środowiskach, jak również w innych krajach.
Pomysły muszą dojrzeć, aby mogły się stać zaczątkiem dużego przedsięwzięcia. Warto znaleźć ekspertów i przedsiębiorców, którzy zapewnią wiedzę i spojrzenie z dystansu na nasz pomysł.
Warto dzielić się swoim pomysłem. Dzięki temu uzyskamy informacje zwrotne tak bardzo potrzebne podczas tworzenia MVP i modelu biznesowego.
3. Jeśli Twój pomysł jest dobry, może ktoś inny pracuje już nad nim
Podczas, gdy Ty zazdrośnie strzeżesz swojego pomysłu, ktoś na świecie lub w Polsce może go już realizuje.
Jeśli masz już jakiś pomysł na biznes, pracuj nad nim.
4. Dwie osoby mogą mieć ten sam pomysł, ale wykonanie zawsze będzie inne
O wiele bardziej ważne jest realizacja pomysłu niż sam pomysł jako taki. Jeśli nie jesteś wstanie dobrze zrealizować swojego pomysłu, a ktoś inny zrobi to odpowiednio to tak naprawdę nie zasługujesz na ten pomysł. Brzmi to okrutnie, ale taka jest rzeczywistość.
Tylko w jeden sposób można chronić swój pomysł na biznes:
Zrealizować to wcześniej i lepiej.
5. Wyobrażenie swojego pomysłu bardzo różnie się od jego realizacji
Niedawno uczestniczyłem w Startup Weekend i było to bardzo wzbogacające doświadczenie. Jedną z rzeczy, których się nauczyłem, to że trudno wykonać pomysł, który nam świta w głowie.
W czasie sesji mentoringu uczestnicy zaprezentowali swoje pomysły i otrzymali informacje zwrotne dotyczące kontynuacji pracy w celu budowy modelu biznesowego.
Najbardziej interesującym faktem było to, że w ciągu 52 godzin od sesji, pomysły oraz projekty doświadczyły radykalnych zmian.
6. Zakochanie się w swoim pomyśle sprawia, że jesteś idiotą
Bezwzględna miłość do własnych pomysłów i zamknięcie się na inne możliwości sprawia, że popełniamy wiele błędów w zarządzaniu własnym przedsiębiorstwie.
Dystans do własnych pomysłów nie pozwala na spojrzenie na swój pomysł z pozycji obserwatora i zauważenie słabych stron oraz zagrożeń jakie jemu towarzyszą.
Warto „lubić” swoje pomysły, ale należy również spoglądać na nie krytycznie, by móc je dobrze ocenić.
7. Inwestorzy nie chcą podpisać umowy o poufności
Jednym z mechanizmów ochrony pomysłów, są słynne „umowy o zachowaniu poufności”, ale inwestorzy nie czują się bardzo komfortowo z tego typu dokumentu. Dlatego często całkowicie ignorują przedsiębiorców, którzy wymagają ich podpisania przed przedstawieniem projektów biznesowych.
Jeśli naprawdę chcesz uzyskać środki na rozpoczęcie projektu, musisz pokazać się i przedstawić swój projekt potencjalnym inwestorom. Potencjalni inwestorzy mogą obawiać się podpisać taki dokument ze względu na wiarygodność kontrahenta. Mogą widzieć w Tobie osobę nie zbyt wiarygodną.
Podsumowanie
Czy nadal masz obawy przed kradzieżą swojego pomysłu na biznes?
Jaka jest Twoja opinia na ten temat? Czy znasz inne sposoby na ochronę swoich pomysłów biznesowych?
Napisz komentarz.
Wpis gościnny. Przetłumaczono i opublikowano za zgodą autora.
Autorem artykułu jest Javier Diaz.
Zgodzę się i nie zgodzę. Pamiętam taką sytuacje w której jedna osoba pochwaliła się swoim pomysłem na biznes w celu zapytania o zdanie osobę o większym doświadczeniu i o większych możliwościach SEO. Jak to się skończyło? Pomysł, który okazał się hitem przepadł w ręcę tej drugiej osoby. Czasem lepiej zatrzymać coś dla siebie.
Wszystko zależy od osoby, z którą dzielisz się swoim pomysłem. Warto dyskutować z osobami, do których mamy zaufanie. Niestety są osoby nieuczciwie i zawsze będą warto się nie poddawać i realizować swój pomysł po swojemu.
Po drugie jeśli nie jesteśmy w stanie sami zrealizować pomysłu może warto wejść we współpracę z osobą mającą wieksze kompetencje w danej dziedzinie od nas.
Ciekawy blog 🙂 Porusza właściwie tylko kwestię pomysłów i kreatywności.
W nawiązaniu do ostatniego punktu, wg. Kodeksu Cywilnego, jeśli przekazujesz komuś informację i poinformujesz go, że jest to informacja poufna, to ten ktoś ma prawny obowiązek do nieujawniania tej informacji innym osobom oraz nie może jej wykorzystać na swoją korzyść. Niestety, dotyczy to wyłącznie przekazywania informacji w trakcie negocjacji
Dzisiaj ludzie często kopiują czyjś biznes, ale powinno się mieć taki system, które jest bardzo trudny do skopiowania, wtedy konkurencja może Cię tylko cmoknąć. Czasami niestety rzucają kłody pod nogi i wydają różnego rodzaju fałszywe opinie, przez co traci się wizerunek i to jest chyba najgorsze w biznesie.
A jak to jest z pomysłami na książki? Ja wpadłam na jakiś temat i już piszę książkę. Już kończę, a tu nagle ktoś mi mówi piszę na ten sam temat. Ja mogę powiedzieć: ukradłeś mi pomysł?
A może pomysł na taką książkę ktoś miał przed Tobą i twierdzić, że Ty go ukradłaś? Sam pomysł jest wartością niematerialną i nie da się jej ukraść, a co najwyżej skopiować. Ale realizacja i tak będzie inna, zależnie od tego kto będzie realizował dany pomysł.
Dziękuję za odpowiedź.
Podobno dobre pieniądze można zarobić na forex.