Spotkania biznesowe, to nie tylko zwykła rozmowa w kawiarni czy restauracji, a wymiana wizytówek to coś więcej niż przekazanie kawałka papieru z numerem telefonu. Jak sprawić, żeby nasze dane kontaktowe nie zniknęły a osoba, której je przekazaliśmy z nich skorzystała? Co zrobić, żeby nawiązana relacja wpłynęła korzystnie na nasze działania? O tym poniżej.
Networking – czym jest?
To nic innego jak budowanie i podtrzymywanie relacji międzyludzkich, które są ważnym elementem biznesu. O networkingu mówimy, kiedy staramy się nawiązywać kontakt, relację z drugą osobą. Poznawanie przedsiębiorców, specjalistów czy ekspertów musimy traktować jako szansę przedstawienia naszej wizji biznesowej, ale nie tylko.
Nie możemy obawiać się udziałów w różnego rodzaju szkoleniach, warsztatach czy konferencjach, ponieważ to idealne okazje do nawiązania owocnych znajomości. Istotną rzeczą w networkingu jest autoprezentacja więc należy pamiętać, że pierwsze wrażenie robi się tylko raz. To nie może być monolog, a dialog, z którego obie strony dowiedzą się czym się zajmują, dzięki czemu szybko będzie można znaleźć wspólne mianowniki oraz ewentualne obszary do współpracy.
Co będę z tego miał?
Założeniem wszystkich działań, związanych z pozyskiwaniem kontaktu, jest deklaracja chęci współpracy bądź utrzymania relacji. Pozwala nam to na uzyskanie obustronnej korzyści. Nie ograniczajmy się do kontaktu z osobami tylko z naszej branży. Dzięki temu będziemy mieli większe szanse konfrontacji naszych planów, pomysłów w większej grupie. Ma to wpływ szczególnie na działalności, które zaczynają swoją przygodę w biznesie.
Nie zawsze mają one w swoim otoczeniu wszystkich specjalistów, którzy mogą służyć radą. Również bardzo często posiadają ograniczone zasoby finansowe na skorzystanie z profesjonalnych usług. Znajomość z księgową, prawnikiem czy prezesem firmy może zaowocować cennymi poradami lub wskazówkami, które przełożą się na sukces. Networking pozwala nam w prosty sposób pozyskać klienta bądź pracownika – mamy wtedy rekomendacje i wiarygodność z pierwszej ręki. Musimy pamiętać o tym, aby korzyści nie były tylko jednostronne, nauczmy się dzielić swoją wiedzą i opinią.
Jak być skutecznym?
Nie unikajmy możliwości uczestnictwa w wydarzeniach branżowych. Wszystkie spotkania, szkolenia sprzedażowe i nie tylko to doskonała okazja, aby poznawać nowych ludzi. Pamiętajmy, że każda nowo poznana osoba może wnieść coś nowego do naszego biznesu. Nie obawiajmy się przedstawienia swoich poglądów i nie zapomnijmy o tym, że nie każda krytyka jest krzywdząca. Najważniejsza zasada to – jak Cię widzą, tak Cię piszą. Pierwszego wrażenia nie można zrobić dwa razy.
Dodaj komentarz