Pozycjonowanie stron internetowych, dlaczego jest tak ważne w dzisiejszych czasach?

Samo założenie strony internetowej nie przyniesie oczekiwanych efektów, takich jak zdobycie większej popularności, dotarcie do określonej grupy docelowej i wzrost zainteresowania oferowanymi usługami czy produktami. Witrynę www trzeba też odpowiednio wypozycjonować, aby wyświetlała się jak najwyżej w wyszukiwarkach. Dlaczego jest to tak istotne?

Czym jest pozycjonowanie?

Pozycjonowanie stron to szereg działań mających na celu zwiększenie widoczności strony internetowej w wynikach wyszukiwania, po wpisaniu konkretnych haseł. Często słyszy się, że jest to równoznaczne z SEO (search engine optimization), ale nie jest to prawda. Optymalizacja stron www pod kątem wyszukiwarek internetowych to jedno z narzędzi, dzięki którym można osiągnąć cele pozycjonowania. Pozostałe to przede wszystkim:

  • analityka internetowa – to proces, który obejmuje gromadzenie danych o użytkownikach witryny www, analizowanie ich i wdrażanie działań pozwalających na osiągnięcie wybranych celów biznesowych;
  • content marketing – inaczej marketing treści, czyli rodzaj strategii marketingowej w Internecie, który wykorzystuje się, aby pozyskać stałe grono klientów. Wszystko oparte jest na publikowaniu oraz promowaniu wartościowych treści dla określonych odbiorców;
  • link building – to zdobywanie linków, inaczej odnośników, z innych stron do własnej. Mogą one występować w postaci zwykłego adresu URL lub być powiązane z umieszczoną w witrynie grafiką, ewentualnie fragmentem tekstu (to tzw. anchor tekst).

Pozycjonowanie to długotrwały proces, ale może przynieść bardzo dużo korzyści. Warto uzbroić się w cierpliwość, bo to z pewnością zostanie wynagrodzone dobrymi wynikami. Odpowiednią obsługę pozycjonowania zapewni dobra agencja SEO.

Kolejność, w jakiej wyświetlają się strony internetowe w wyszukiwarce, nie jest przypadkowa. Na samym szczycie znajdują się te, które według algorytmów zostały uznane za najlepiej pasujące do danego zapytania. Osiągnięcie tego celu nie jest proste, ale nierzadko wiąże się to ze znacznie większymi zyskami dla firmy.

Pozycjonowanie zwiększa ruch na stronie

Jedną z podstawowych zalet działań w zakresie pozycjonowania jest zwiększony ruch na stronie. Im wyżej witryna znajduje się w wynikach wyszukiwania, tym więcej osób, czyli potencjalnych klientów, ją odwiedza, co przekłada się na wzrost zainteresowania oferowanymi usługami lub produktami.

Co prawda nie wszyscy użytkownicy muszą od razu skorzystać z oferty przy pierwszych odwiedzinach witryny, ale często jest tak, że decydują się na to nieco później. Ważne jest to, że można łatwo sprawdzić, czy za sprawą pozycjonowania ruch na stronie rzeczywiście się zwiększył. Służą do tego specjalne narzędzia analityczne, przykładowo Google Analytics. Niektóre z nich dają możliwość kontrolowania liczby odwiedzin innych serwisów, co pozwala na analizę konkurencji oraz obowiązujących trendów.

Dobrze wypozycjonowana strona zwiększa zaufanie do firmy

Często już samo założenie strony www sprawia, że firma staje się bardziej wiarygodna i zyskuje status profesjonalisty w swojej dziedzinie. Trzeba pamiętać, że internauci darzą dużym zaufaniem wyszukiwarki internetowe. Panuje przekonanie, że witryny wyświetlające się na samej górze w wynikach wyszukiwania są uznawane za najbardziej wiarygodne. Wielu osobom trudno jest zaufać stronom znajdującym się na dalszych stronach wyszukiwarki. Poza tym użytkownicy często nawet tam nie zaglądają, bo uważają, że nie znajdą tam nic wartościowego.

Pozycjonowanie stwarza też możliwość budowania świadomości firmy. Witryna www, która jest regularnie widywana na początku wyników wyszukiwania, zapada w pamięć, w efekcie czego internauci wiedzą o jej istnieniu. Za sprawą pozycjonowania strona zaczyna się pojawiać nie pod jednym, ale wieloma różnymi słowami kluczowymi i do tego w kilku miejscach.

Pozycjonowanie strony jest szansą na rozwinięcie firmy

Dbanie o dobre pozycjonowanie strony www daje możliwość rozwoju firmy. Witryna wyświetlana na samej górze w wynikach wyszukiwania dociera do większej liczby odbiorców i to z całego świata. Internet tak naprawdę nie ma żadnych granic, dlatego możemy bez przeszkód komunikować się z osobami mieszkającymi np. na drugiej półkuli. Korzyści płynące z pozycjonowania bez wątpienia dostrzegą firmy działające głównie lokalnie. Już po pewnym czasie mogą zyskać klientów także z innych miejscowości w całej Polsce, a nie tylko z danego regionu.

Jakie są pozostałe zalety pozycjonowania stron www?

Żeby wypozycjonować stronę internetową, konieczne jest m.in. wykorzystanie odpowiednich słów kluczowych. Co ciekawe, nie tylko poprawiają one pozycję witryny w wyszukiwarce, ale i pozwalają na poznanie preferencji klientów oraz tego, co najczęściej szukają (odnośnie do danej branży).

Na podstawie tych informacji można lepiej przygotować swoją stronę i całą strategię firmy, aby podążać za zmieniającymi się trendami. Pozycjonowanie sklepów internetowych pozwala na wyjście naprzeciw oczekiwaniom i potrzebom klientów, również tych potencjalnych.

Jeśli strona www wyświetla się na samym szczycie wyników wyszukiwania, to pozostałe, które są dla niej konkurencją, znajdują się znacznie niżej, a tym samym nie są tak popularne. Dobrze wypozycjonowana witryna jest rozpoznawalna, co sprzyja tworzeniu własnej marki i uzyskaniu ugruntowanej pozycji w branży.

Mity na temat pozycjonowania

Korzyści płynących z pozycjonowania stron internetowych jest wiele, ale powstało też sporo mitów na ten temat. Często słyszy się np., że osiągnięcie wysokiej pozycji w wyszukiwarce jest równoznaczne z zakończeniem podejmowanych działań. To nieprawda, ponieważ nikt nie może zagwarantować, że strona będzie utrzymywać się na szczycie wyszukiwarki przez długi czas (zwłaszcza gdy konkurencja także postanowiła lepiej zadbać o swoje witryny).

Mówi się też, że na pozycję strony pozytywnie wpływa wykupienie reklamy AdWords. To też jest mit, ponieważ to nie sprawi, że witryna automatycznie znajdzie się na pierwszym miejscu w wynikach wyszukiwania (niemniej jednak płatna reklama również zwiększa liczbę jej odwiedzin). Co jeszcze warto wiedzieć? Dawniej w pozycjonowaniu liczyła się ilość linków, ale już od dłuższego czasu bardziej istotna jest ich jakość, a więc źródła, z którego pochodzą.

Nieumiejętne prowadzenie działań z zakresu pozycjonowania zazwyczaj przyczynia się do coraz niższej pozycji strony w wyszukiwarkach. Czasami nie jest ona nawet uwzględniana przez algorytmy, w efekcie czego znalezienie jej przez potencjalnych klientów jest bardzo trudne. Dlatego wiele osób decyduje się na powierzenie pozycjonowania doświadczonej firmie, która zrobi to rzetelnie, z wykorzystaniem wszystkich dostępnych metod. Działania te warto połączyć z innymi technikami promowania firmy w Internecie, a jednocześnie cierpliwie czekać na efekty.

Czy ten wpis Ci się podobał?
[Wszystkich głosów: 1 Średnia: 5]

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *