Ciekawym sposobem na znalezienie atrakcyjnych pomysłów na biznes jest analiza potrzeb. Potrzeba to stan osoby, która odczuwa brak czegoś, poczucie niespełnienia. Skłania to osobę do zaspokojenia swojej osoby. Jest silnym motywatorem do zmiany stanu na spełniony.
Głównymi badaczami potrzeb człowieka byli Abraham Maslow oraz Henry A. Murray. Potrzeba to jedna z podstawowych kategorii ekonomicznych. To dzięki potrzebom, funkcjonuje rynek. Przedsiębiorcy tworzą i sprzedają produkty zaspokajające potrzeby ludzi.
Być może części z was znana jest piramida potrzeb Maslowa. Tym co o niej nie słyszeli wyjaśniam, że chodzi w niej o to, że potrzeby shierarchizowane są według ich kolejności realizacji.
Poniżej znajduję się kolejność potrzeb w kolejności od najbardziej pilnych:
1. Potrzeby fizjologiczne,
Np. potrzeba jedzenia, potrzeba odpoczynku, potrzeba przyjemnych doznań zmysłowych, potrzeby seksualne.
2. Potrzeby bezpieczeństwa
Wyrażają się unikaniem tego, co może przynieść cierpienie, np. potrzeba zależności,potrzeba opieki i oparcia,potrzeba braku lęku.
3. Potrzeby afiliacji
Przykłady: potrzeby przynależności i miłości, akceptacji, afirmacji. Ich zaspokojenie rzutuje na sposób widzenia świata, występują w dążeniach przezwyciężenia osamotnienia, alienacji.
4. Potrzeby szacunku i uznania
Np.: potrzeba wyczynu,potrzeba wolności, potrzeba respektu i uznania innych, potrzeba dobrego statusu społecznego,potrzeba sławy.
5. Potrzeby samorealizacji
Można tu wyróźnić: dążenie do rozwoju możliwości oraz dążenie do realizacji celu.
Potrzeby = pomysły na biznes
Każda potrzeba stwarza szansę na biznes. Bo skoro ktoś chcę zaspokoić własną potrzebę to zrobi wiele, żeby ją zaspokoić. Nie zawaha się zapłacić za nią pieniądze. I tak analizując różne potrzeby można wyróźnić różne gałęzie i branże gospodarki.
Potrzeby fizjologiczne – tutaj można wymienić przede wszystkim ogronmy rynek produktów spożywczych, gastronomia oraz produkty tekstylne.
Potrzeby bezpieczeństwa – budownictwo mieszkaniowe, usługi remontowe, przemysł meblarski, wyposażenie mieszkań, zagospodarowanie środowiska, transport indywidualny oraz zbiorowy (motoryzacja), usługi edukacyjno-szkoleniowem, rozrywka.
Potrzeby przynależności do grupy – różnego rodzaju kluby, stowarzyszenia, produkty realizujące potrzebę miłości (produkty związane np. z Walentynkami, Dniem Matki itp.).
Potrzeby uznania i szacunku – higiena, rynek farmaceutyczno-medyczny, produkty dla „snobów”, komunikacja (porozumiewanie się).
Potrzeby samorealizacji – usługi szkoleniowe, coachingowe, terapie, publikacje motywacyjne i samorozwojowe.
Powyżej przytoczyłem wiele przykładów na to, że potrzebę można zamienić w pomysł na biznes. Co więcej każdą potrzebę można różnie realizować. Np. potrzebę pragnienia można zaspokoić różnie: napoje bezalkoholowe, napoje alkoholowe, shake’i, kawa, herbata, produkty kupione w sklepie bądź w restauracji, „napoje w tabletkach”.