Czym należy się kierować podczas wyboru agencji reklamowej? Poradnik krok po kroku

Jeśli Twoja firma jeszcze nie zatrudnia agencji reklamowej, to albo lada moment zacznie, albo wkrótce będzie mieć poważne problemy z utrzymaniem się na rynku. Biznesowa rzeczywistość jest dziś bezwzględna. Obowiązuje dobrze znana zasada: „Wyróżnij się lub zgiń”. Wiesz już zatem, że musisz zacząć współpracę ze specjalistami od promocji. Nie mogą to być jednak przypadkowi ludzie. W tym poradniku krok po kroku podpowiemy Ci, czym należy się kierować podczas wyboru agencji reklamowej. Przeczytaj uważnie!

Krok 1. Opinie

Zdecydowanie warto zacząć od wybrania kilku agencji, które z jakiegoś powodu najbardziej Cię przekonują. Oczywiście zwróć uwagę na to, czy dana agencja ma porządną stronę internetową, fajne logo i dobrze prowadzone media społecznościowe oraz blog – każdy z tych elementów powinien być wizytówką specjalistów od marketingu i jeśli jest inaczej, to od razu daj sobie spokój z takim wykonawcą.

Po wyselekcjonowaniu 2-3 agencji poszukaj opinii na ich temat. Pomocna będzie tutaj wyszukiwarka Google, ale nie tylko. Poszperaj w mediach społecznościowych, sprawdź listę klientów, dla których pracowała agencja, zajrzyj na portale branżowe. Jeśli nie znajdziesz żadnych informacji na temat firmy, to albo istnieje ona od niedawna, albo nie dba o swoją markę w sieci, a to źle o niej świadczy.

Zalecamy współpracę z legalnie działającą agencją reklamową. Tylko taka wystawi Ci fakturę VAT (korzyść podatkowa) i udzieli Ci gwarancji na efekty swoich działań. Freelancerzy są tańsi i to w zasadzie ich jedyny atut. 

Krok 2. Portfolio

Trudno sobie wyobrazić profesjonalną agencję reklamową, która nie dysponuje żadnym portfolio lub nie udostępnia go klientom. Jeśli trafisz na taką firmę, to lepiej od razu zrezygnuj ze współpracy, bo przecież nikt przy zdrowych zmysłach nie powierzy swojej marki jakiejkolwiek agencji bez zweryfikowania jej umiejętności.

Dobrym przykładem jest agencja reklamowa Hands.pl z Poznania, która otwarcie prezentuje swoje dotychczasowe dokonania. Możesz spokojnie skontaktować się z poprzednimi klientami agencji i zapytać ich o opinię. To duży komfort. Dzięki temu minimalizujesz ryzyko rozpoczęcia współpracy z ludźmi, do których nie masz zaufania czy przekonania.

Krok 3. Kontakt z agencją

Jeśli portfolio danej agencji zrobiło na Tobie dobre wrażenie, pora nawiązać pierwszy kontakt. Zwróć uwagę na takie szczegóły, jak:

  • Szybkość odpowiedzi na maila (w dobrych agencjach nie trwa to dłużej niż 24 godziny),
  • Kontakt ze strony osoby kompetentnej (nie sekretarki, ale np. opiekuna projektu),
  • Poprawność językowa treści maila, brak błędów, schludność wypowiedzi,
  • Profesjonalne podejście.

Skupmy się na tym ostatnim podpunkcie. Chodzi tutaj o to, aby przedstawiciel agencji przynajmniej postarał się kompleksowo odpowiedzieć na Twoje zapytanie. Musisz jednak wiedzieć, że w większości przypadków nie ma możliwości przedstawienia precyzyjnej wyceny np. za wykonanie strony internetowej czy projektu logo.

Koszt prac zależy od wielu czynników, dlatego agencja przede wszystkim powinna Cię poprosić o wypełnienie briefu (kwestionariusza), na którego podstawie dokona później wyceny. Jeśli od razu w odpowiedzi dostaniesz informację, że „koszt strony to 1000 złotych”, a przedstawiciel agencji nawet nie dopyta o szczegóły, to coś tu jest ewidentnie nie tak.

Agencja powinna również umożliwiać różne formy kontaktu, nie tylko za pośrednictwem maila, ale też telefonu. Wszystko to wpływa na komfort klientów i buduje zaufanie do agencji.

Krok 4. Umowa

Nie ma możliwości, aby rzetelna agencja reklamowa nie zaproponowała Ci podpisania umowy, która zabezpiecza interesy obu stron współpracy. To podstawa, dlatego jeśli taka propozycja nie padnie, wyraźnie się o to upomnij.

To nie jest łatwa decyzja

I musisz mieć tego pełną świadomość. Wybierając agencję reklamową tak naprawdę nie kupujesz gotowego produktu, ale obietnicę jego stworzenia specjalnie pod kątem Twoich wymagań. Strony internetowej czy projektu logo nie możesz wcześniej dotknąć, zmierzyć, wypróbować. Żadna profesjonalna agencja nie przygotuje dla Ciebie projektu „na próbę”, bo mówimy o zbyt poważnych pracach, w które wykonawca musi zainwestować środki i czas.

Dlatego do wyboru agencji reklamowej podejdź odpowiedzialnie. Z góry odrzuć pomysł współpracy z najtańszymi wykonawcami, którzy często są freelancerami i pracują „na czarno”, nie biorąc żadnej odpowiedzialności za końcowy efekt. Pamiętaj, że wizerunek Twojej firmy nie jest czymś, z czym warto eksperymentować.

Czy ten wpis Ci się podobał?
[Wszystkich głosów: 0 Średnia: 0]

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *