Jak założyć sklep internetowy?

Własny sklep internetowy to dziś jeden z najpopularniejszych pomysłów na biznes. Nie da się więc zaprzeczyć, że konkurencja jest spora. Jest to jednak ogromny rynek, w którym wciąż jest sporo miejsca dla nowych graczy. Wystarczy wspomnieć, że, zgodnie z raportem E-commerce w Polsce 2020, 7 na 10 polskich internautów robi zakupy w sieci. To naprawdę dużo – zwłaszcza, że liczba użytkowników Internetu wynosi ponad 28 milionów. Dodajmy do tego fakt, że założenie sklepu jest po prostu łatwe i bardzo szybko może przynieść pierwsze zyski. Brzmi jak genialny pomysł na biznes? W poniższym artykule podpowiemy Ci, jak go zrealizować.

Zacznij od wyboru niezawodnej platformy sklepowej

Uruchomienie sklepu internetowego może kojarzyć się z ogromnym przedsięwzięciem. W końcu trzeba zaangażować zespół programistów i grafików, a później oczekiwać na efekty ich pracy przez kilka długich miesięcy. Tymczasem dzięki nowoczesnym rozwiązaniom dostępnym na rynku e-commerce z łatwością uruchomisz w pełni funkcjonalny e-sklep w kilka dni – bez jakiejkolwiek technicznej wiedzy.

Mowa o platformach sklepowych działających w modelu abonamentowym, jak Shoper, Shoplo czy Sky-Shop. Ich działanie polega na tym, że w ramach miesięcznego abonamentu otrzymujesz dostęp do intuicyjnego oprogramowania z szeregiem integracji z hurtowniami, systemami płatności, firmami kurierskimi oraz narzędziami marketingowymi. Sam sklep tworzysz za pomocą prostego kreatora, a sprzedaż obsługujesz z poziomu banalnego w obsłudze panelu administracyjnego. Co ważne, platformy tego typu są zazwyczaj dobrze zoptymalizowane pod SEO, więc odpowiedź na pytanie, jak sprawić, żeby Twój sklep był widoczny w Google, wydaje się choć trochę łatwiejsza.

Na rynku są również dostępne darmowe oprogramowania typu open source, jak PrestaShop czy WooCommerce. Miej jednak na uwadze, że ich konfiguracja jest dużo bardziej skomplikowana i wymaga przynajmniej podstawowej wiedzy technicznej.

Co sprzedawać w sklepie internetowym?

Kolejna bardzo istotna kwestia to wybór produktów do sprzedaży. Jest to jedna z najważniejszych decyzji, jaką przyjdzie Ci podjąć na drodze e-przedsiębiorcy.

Najlepszą opcją jest oczywiście rękodzieło i wszelkie produkty wytwarzane samodzielnie. W takiej sytuacji masz szansę uniknąć walki cenowej z konkurencją i po prostu stać się monopolistą na rynku. Pamiętaj, że to bardzo ważne, by wybrać jak najmniej konkurencyjną branżę – w dużym stopniu ułatwi Ci to start w e-handlu.

Warto również sprawdzić, na jakie produkty jest największy popyt. Możesz wspomóc się w tym celu takimi narzędziami, jak TradeWatch do analizy sprzedaży na Allegro, czy Google Trends, dzięki któremu dowiesz się, jakie zapytania zyskują popularność.

Zwróć uwagę, że ostatnimi czasy coraz większym zainteresowaniem cieszą się ekologiczne produkty oraz, w związku z widmem kryzysu gospodarczego, towary rodzimej produkcji.

Formalnościom musi stać się zadość

To naturalne, że przed założeniem sklepu internetowego w Twojej głowie pojawia się bardzo wiele pytań. Jak przyciągnąć do siebie klientów? Co robić ze zwrotami produktów? O to jednak będziesz mógł się martwić dopiero, gdy sklep będzie gotowy do przyjęcia zamówień. Najpierw musisz jednak zatroszczyć się o wiele podstawowych kwestii, które umożliwią Ci prowadzenie sprzedaży. A oto one:

  • Założenie działalności gospodarczej. W sieci znajdziesz informacje, że sklep internetowy możesz prowadzić również w ramach działalności nierejestrowanej. I rzeczywiście tak jest – pod warunkiem, że Twoje przychody nie przekraczają połowy wartości pensji minimalnej brutto. Miej jednak na uwadze, że działalność gospodarcza w praktyce oznacza dużo łatwiejsze zawieranie umów z partnerami – hurtowniami, firmami kurierskimi, systemami płatności itd.
  • Wykupienie domeny sklepu internetowego (bez lub z hostingiem). Jeśli zdecydujesz się na wybór platformy sklepowej działającej w modelu abonamentowym, o hosting (serwer) nie będziesz musiał się martwić. Jeśli korzystasz z oprogramowania typu open source, konieczne będzie jednak także wykupienie miejsca na serwerze.
  • Nawiązanie współpracy z hurtownią, która będzie dostarczać Ci produkty. Jeśli sam jesteś producentem – możesz oczywiście pominąć ten punkt.
  • Zawarcie współpracy z firmą kurierską. Opcji wysyłki produktów jest dziś naprawdę wiele, a klienci chcą mieć do wyboru je wszystkie. Na początku działalności dobrym pomysłem jest skorzystanie z usług brokera kurierskiego (jak Apaczka czy Furgonetka), który zapewnia Ci dostęp do wszystkich najpopularniejszych kurierów.
  • Uruchomienie bramki płatniczej. Szybkie płatności to dziś absolutna konieczność w sklepach internetowych. Możesz skorzystać z rozwiązań ogólnie dostępnych na rynku lub wybrać bramkę oferowaną przez daną platformę e-commerce. Pamiętaj także o wykupieniu certyfikatu SSL, dzięki któremu klienci będą mieć pewność, że płatności w Twoim sklepie są bezpieczne.
  • Stworzenie regulaminu sklepu internetowego i polityki prywatności. Dzięki temu klienci będą znać swoje prawa, a i pod kątem RODO wszystko będzie się zgadzać.

A może sklep internetowy bez magazynu?

Jeżeli chcesz założyć sklep internetowy, ale przerasta Cię konieczność magazynowania i wysyłki produktów, mamy dla Ciebie dobrą wiadomość. Możesz prowadzić sprzedaż w modelu dropshipping.

Polega to na tym, że Ty, jako właściciel sklepu internetowego, zajmujesz się tylko marketingiem i obsługą zamówień. Z kolei za magazynowanie i wysyłkę towarów odpowiadają hurtownie.

Dropshipping to ostatnio bardzo popularny model sprzedaży, dlatego nie martw się – nie będziesz mieć żadnych problemów ze znalezieniem hurtowni czy innych partnerów do współpracy.

Kilka słów na zakończenie

Samo założenie sklepu internetowego to dopiero początek drogi. Dopiero później zaczyna się prawdziwa podróż. Aby niosła ona ze sobą zyski, musisz zadbać przede wszystkim o zdobywanie klientów, czyli marketing. W branży e-commerce absolutna podstawa to reklamy Google Ads, pozycjonowanie, content marketing, a także aktywność w mediach społecznościowych.

Życzymy powodzenia i pamiętaj, że już od samego wyboru platformy sklepowej i sprzedawanych produktów zależy bardzo wiele!

Czy ten wpis Ci się podobał?
[Wszystkich głosów: 0 Średnia: 0]

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *